klaranordstroem

randomizing randomness

KÖPSTOPP!

Publicerad 2014-11-19 20:01:10 i mode och designat

Nu har jag haft köpstopp i snart tre månader. (EEHe undantag om man råkat vara i New York). Har inte köpt ETT ENDA plagg. (OBS. mitt köpstopp handlar främst om kläder). (OBS.2. undantag från N.Y. som sagt)... hehe (OBS.2.1. fast det jag köpte var ett par Dr.Mrtens, vilka håller i typ hela livet såatte, det är ju hållbart!)
 
Vet ni att vi konsumerar så fruktansvärt mycket kläder, och slänger bort fruktansvärt mycket kläder som ändå går att använda? Vi köper en tröja, använder den en eller två gånger sen köper vi en ny. hållbart? Nej. Textilindustrin är en av de mest miljöförstörande. Därför har jag bestämt mig för att inte köpa mer kläder. Förutom om jag verkligen behöver. Och man behöver sällan köpa nya saker. Hur många skor har jag inte? jackor? byxor och tröjor. ASMÅNGA. Så nu ska jag bara använda det jag har. Och om något är trasigt, laga eller använda tyget till något annat. Får se hur bra detta går.. och hur länge jag kommer hålla ut.
(OBS.3. Det jag köper (om jag måste köpa något) Ska vara från second hand ELLER i någorlunda bra kvalitet så det håller länge och kan användas mycket))
PEACE
(PS. det är sjukt ekonomiskt också;))))
 
en jacka jag sytt helt och hållet från ett par gamla och trasiga jeans! 
 
(Denna sak har jag börjat med efter det att jag läst kursen Inköp & Miljö i skolan hehe.)
 
 PEACE.2.

Kommentarer

Postat av: Rebecka Sandlund

Publicerad 2014-11-22 04:48:03

Hamnade på nå vänster på din blogg. Gillar den och speciellt detta inlägg! Jag hoppas verkligen att flera människor skulle bli medvetna om textilindustrins baksidor.
Jag bor i Uppsala och där har dem en butik som heter "Swappie" där man kan lämna in sina plagg, få poäng för dem och poängen gör att man får rabatt på de kläder som andra också lämnat in. Superbra grej för oss som gillar att shoppa, men inte vill förstöra jorden (samt har alldeles föör mycket kläder)!

Frid!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela